6. Udvikling og adfærd

  • Uddybende vejledning med hjælpe tekst til udfyldelse af statusudtalelse

  • Små børn (0-6 år)

    Følelsesmæssig og adfærdsmæssig udvikling

    Barnets følelsesmæssige udvikling og hvordan denne påvirker barnets adfærd, herunder fx:

    • Alderssvarende evne til at give udtryk for følelsesmæssige reaktioner over for forældre og andre voksne
    • Adfærd i form af sindsstemning, temperament, humør, udbrud samt graden af selvkontrol i forhold til alder
    • Uro, angst eller psykiske vanskeligheder (ængstelig eller vagtsom)
    • Selvskadende adfærd (river sig selv, banker hovedet ind i væggen)

    Identitet

    Barnets voksende opfattelse af et ”selv”, dvs. som et selvstændigt og værdifuldt individ, herunder fx:

    • Selvfølelse, selvopfattelse og selvtillid
    • Kan forsvare sig selv og sætte grænser i forhold til andre
    • Følelsen af at være god til noget og kunne tage imod ros

    Social fremtræden

    Hvordan barnet opfattes af omverdenen og barnets indsigt i, hvordan omverdenen opfatter barnet, herunder fx:

    • Alderssvarende evne til at udtrykke sin opfattelse og vilje i relation til voksne og kammerater
    • Sprog og adfærd er som regel socialt acceptabel

    Selvstændighed

    Barnets evner og færdigheder i forhold til selvstændighed og uafhængighed til forældre og andre voksne samt praktiske formåen i dagligdagen, herunder fx:

    • Begyndende færdigheder i forhold til uafhængighed til forældre og andre voksne svarende til alderen (fx begynde at kunne spise selv eller selv tage tøj på)
    • Aldersvarende evne til at give udtryk for egne behov, foretage valg og være bevidst om andre og deres behov.
  • Mellemstore børn (6-14 år)

    Følelsesmæssig og adfærdsmæssig udvikling

    Barnets/den unges følelsesmæssige udvikling og hvordan denne påvirker barnets/den unges adfærd, herunder fx:

    • Kan fortælle hvad der ligger hende/ham på sinde og kan drøfte bekymringer, skuffelser og irritationsmomenter med en fortrolig voksen
    • Adfærd i form af sindsstemning, temperament, humør, udbrud samt graden af selvkontrol i forhold til alder
    • Løber væk hjemmefra
    • Tidligt seksuelt aktiv i forhold til jævnaldrende
    • Uro, angst eller psykiske vanskeligheder
    • Selvskadende adfærd
    • Kriminel adfærd

    Identitet

    Barnets/den unges voksende opfattelse af et ”selv”, dvs. som et selvstændigt og værdifuldt individ, herunder fx:

    • Selvfølelse, selvopfattelse og selvtillid
    • Kan forsvare sig selv og sætte grænser i forhold til andre
    • Følelsen af at være god til noget og kunne tage imod ros
    • Oplevelser med diskrimination pga. race, religion, alder, køn, seksualitet eller handicap
    • Alderssvarende indsigt i funktionsnedsættelse, diagnose eller særlige behov

     

    Social fremtræden

    Hvordan barnets/den unge opfattes af omverdenen og barnets/den unges indsigt i, hvordan omverdenen opfatter barnet/den unge, herunder fx:

    • Forståelsen af hvordan barnet/den unge opfattes af andre mennesker
    • Udseende (påklædning)
    • Sprog og adfærd er som regel socialt acceptabel

     

    Selvstændighed

    Barnets/den unges evner og færdigheder i forhold til selvstændighed og uafhængighed til forældre og andre voksne samt praktiske formåen i dagligdagen, herunder fx:

    • Færdigheder i forhold til uafhængighed til forældre og andre voksne svarende til alderen (fx vaske sig, børste tænder, rede hår o.l.)
    • Evne til at tage vare på sig selv, aflæse farer og risikofyldte situationer
    • Viden om hvor man kan henvende sig for at få hjælp, hvis der opstår problemer
    • Alderssvarende evne til at give udtryk for egne behov, foretage valg og være bevidst om andre og deres behov.
  • Unge (14+ år)