6. Udvikling og adfærd
-
Uddybende vejledning med hjælpe tekst til udfyldelse af statusudtalelse
-
Små børn (0-6 år) Følelsesmæssig og adfærdsmæssig udvikling
Barnets følelsesmæssige udvikling og hvordan denne påvirker barnets adfærd, herunder fx:
- Alderssvarende evne til at give udtryk for følelsesmæssige reaktioner over for forældre og andre voksne
- Adfærd i form af sindsstemning, temperament, humør, udbrud samt graden af selvkontrol i forhold til alder
- Uro, angst eller psykiske vanskeligheder (ængstelig eller vagtsom)
- Selvskadende adfærd (river sig selv, banker hovedet ind i væggen)
Identitet
Barnets voksende opfattelse af et ”selv”, dvs. som et selvstændigt og værdifuldt individ, herunder fx:
- Selvfølelse, selvopfattelse og selvtillid
- Kan forsvare sig selv og sætte grænser i forhold til andre
- Følelsen af at være god til noget og kunne tage imod ros
Social fremtræden
Hvordan barnet opfattes af omverdenen og barnets indsigt i, hvordan omverdenen opfatter barnet, herunder fx:
- Alderssvarende evne til at udtrykke sin opfattelse og vilje i relation til voksne og kammerater
- Sprog og adfærd er som regel socialt acceptabel
Selvstændighed
Barnets evner og færdigheder i forhold til selvstændighed og uafhængighed til forældre og andre voksne samt praktiske formåen i dagligdagen, herunder fx:
- Begyndende færdigheder i forhold til uafhængighed til forældre og andre voksne svarende til alderen (fx begynde at kunne spise selv eller selv tage tøj på)
- Aldersvarende evne til at give udtryk for egne behov, foretage valg og være bevidst om andre og deres behov.
-
Mellemstore børn (6-14 år) Følelsesmæssig og adfærdsmæssig udvikling
Barnets/den unges følelsesmæssige udvikling og hvordan denne påvirker barnets/den unges adfærd, herunder fx:
- Kan fortælle hvad der ligger hende/ham på sinde og kan drøfte bekymringer, skuffelser og irritationsmomenter med en fortrolig voksen
- Adfærd i form af sindsstemning, temperament, humør, udbrud samt graden af selvkontrol i forhold til alder
- Løber væk hjemmefra
- Tidligt seksuelt aktiv i forhold til jævnaldrende
- Uro, angst eller psykiske vanskeligheder
- Selvskadende adfærd
- Kriminel adfærd
Identitet
Barnets/den unges voksende opfattelse af et ”selv”, dvs. som et selvstændigt og værdifuldt individ, herunder fx:
- Selvfølelse, selvopfattelse og selvtillid
- Kan forsvare sig selv og sætte grænser i forhold til andre
- Følelsen af at være god til noget og kunne tage imod ros
- Oplevelser med diskrimination pga. race, religion, alder, køn, seksualitet eller handicap
- Alderssvarende indsigt i funktionsnedsættelse, diagnose eller særlige behov
Social fremtræden
Hvordan barnets/den unge opfattes af omverdenen og barnets/den unges indsigt i, hvordan omverdenen opfatter barnet/den unge, herunder fx:
- Forståelsen af hvordan barnet/den unge opfattes af andre mennesker
- Udseende (påklædning)
- Sprog og adfærd er som regel socialt acceptabel
Selvstændighed
Barnets/den unges evner og færdigheder i forhold til selvstændighed og uafhængighed til forældre og andre voksne samt praktiske formåen i dagligdagen, herunder fx:
- Færdigheder i forhold til uafhængighed til forældre og andre voksne svarende til alderen (fx vaske sig, børste tænder, rede hår o.l.)
- Evne til at tage vare på sig selv, aflæse farer og risikofyldte situationer
- Viden om hvor man kan henvende sig for at få hjælp, hvis der opstår problemer
- Alderssvarende evne til at give udtryk for egne behov, foretage valg og være bevidst om andre og deres behov.
-
Unge (14+ år)