4. Skoleforhold og læring

Barnets/den unges evner og læringsmæssige færdigheder – eksempelvis forståelse, problemløsning, sprog, kommunikation, læringsmæssige færdigheder, udvikling, fremskridt og ambitioner.

  • Uddybende vejledning med hjælpe tekst til udfyldelse af statusudtalelse

  • Små børn (0-6 år)

    Forståelse, argumentation og problemløsning

    Barnets evne til at forstå og overskue information, argumentere og løse problemer, herunder fx:

    • Undersøgelse og udforskning af sanser, bevægelse, former, rum m.v.
    • Udvikling af kreativitet samt evne og lyst til at udforske og afprøve
    • Funktionsnedsættelses eller specielle behovs indvirkning
    • Identificering af specielle indlæringsmæssige behov

    Sprog og kommunikation

    Barnets evne til at kommunikere effektivt, tillidsfuldt og hensigtsmæssigt, sproglige vilkår og kompetencer – herunder fx.

    • Foretrukken kommunikationsform
    • Beherskelse af modersmål
    • Alderssvarende udvikling af sprog, tale, opmærksomhed og kommunikation.
    • Evne til at få opmærksomhed og skabe positiv kontakt
    • Alderssvarende evne og lyst til at udtrykke sig
    • Alderssvarende evne og lyst til at lytte til det andre har at sige
    • Funktionsnedsættelses eller specielle behovs indvirkning

    Deltagelse i dagtilbud

    Barnets adgang til og deltagelse i dagtilbud og evt. årsager til manglende deltagelse.

    • Er glad for at gå i dagtilbud
    • Tilstedeværelse og fravær (beskriv gerne omfang, årsager til fravær, samt hvor længe det har stået på)
    • tilpasser sig dagens rutiner
    • Barnet er tryg ved de voksne

    Færdigheder, udvikling og fremskridt

    Barnets læringsmæssige færdigheder, udvikling og fremskridt, herunder fx:

    • Leg på alderssvarende niveau
    • Alderssvarende udvikling af kognitive funktioner
    • Beskriv eventuelle særlige behov for støtte/specialundervisning (antal timer ugentligt). Beskriv også hvis der tidligere er givet støtte, eller hvis barnet/den unge ikke får den støtte som barnet/den unge har behov for
    • Funktionsnedsættelses eller specielle behovs indvirkning på barnets udvikling og hvilken støtte der gives
      • Særlige hensyn der skal tages til barnet/den unge.

     

  • Mellemstore børn (6-14 år)

    Forståelse, argumentation og problemløsning

    Barnets/den unges evne til at forstå og overskue information, argumentere og løse problemer, herunder fx:

    • Undersøgelse og udforskning af sanser, bevægelse, former, rum m.v.
    • Forståelse af sammenhænge og omverden
    • Udvikling af kreativitet samt evne og lyst til at udforske og afprøve
      Funktionsnedsættelses eller specielle behovs indvirkning
    • Identificering af specielle indlæringsmæssige behov (evt. inddragelse af PPR)

    Sprog og kommunikation

    Barnets/den unges evne til at kommunikere effektivt, tillidsfuldt og hensigtsmæssigt, sproglige vilkår og kompetencer – herunder fx:

    • Foretrukken kommunikationsform
    • Beherskelse af modersmål
    • Alderssvarende udvikling af sprog og tale
    • Evne til at forbinde lyd og bogstaver
    • ”Kommunikation i forskellige situationer? (fx kropssprog, sprogbrug)”
    • Evne til at få opmærksomhed og skabe positiv kontakt
    • Alderssvarende evne og lyst til at udtrykke sig
    • Alderssvarende evne og lyst til at lytte til det andre har at sige
    • Funktionsnedsættelses eller specielle behovs indvirkning

    Deltagelse i skoletilbud

    Barnets/den unges adgang til og deltagelse i skoletilbud, og evt. årsager til manglende deltagelse, fx:

    • Er glad for at gå i skole
    • Kan lide at være sammen med skolekammerater i skolen.
    • Har en god kontakt til mindst en af lærerne/børnehaveklasselederne
    • Tilstedeværelse, fravær og evt. bortvisning (beskriv gerne omfang, årsager til fravær, samt hvor længe det har stået på)
    • Bruger og har adgang til uddannelsesmæssige ressourcer (fx lektiehjælp, ordbøger, computer og samt tid og ro til lektielæsning)
    • Mobning - har eller bliver mobbet.

    Færdigheder, udvikling og fremskridt

    Barnets/den unges lærings- og skolemæssige færdigheder, udvikling og fremskridt, herunder fx:

    • Leg på alderssvarende niveau
    • Alderssvarende udvikling af kognitive funktioner
    • Fremskridt i faglige færdigheder, evt. testresultater sammenlignet med tidligere præstationer eller nationalt niveau for aldersgruppen
    • Basale færdigheder – at læse, skrive og tale dansk, samt matematik på alderssvarende niveau
    • Læringsmæssige færdigheder – evnen til at lære, arbejde sammen med andre og udføre opgaver
    • Særlige færdigheder – idræt, billedkunst, sløjd, m.v.
    • Beskriv eventuelle særlige behov for støtte/ specialundervisning (antal timer ugentligt, i hvilke fag samt hvad den består i). Beskriv også hvis der tidligere er givet støtte eller hvis barnet/den unge ikke får den støtte/specialundervisning som barnet/den unge har behov for
    • Funktionsnedsættelses eller specielle behovs indvirkning på barnets/den unges adgang til undervisning og hvilken støtte der gives
    • Særlige hensyn der skal tages til barnet/den unge

     

    Ambitioner

    • Ambitionsniveau i forhold til færdighedsniveau
    • Motivation og vedholdenhed i forhold til alder
  • Unge (14+ år)