4. Skoleforhold og læring
Barnets/den unges evner og læringsmæssige færdigheder – eksempelvis forståelse, problemløsning, sprog, kommunikation, læringsmæssige færdigheder, udvikling, fremskridt og ambitioner.
-
Uddybende vejledning med hjælpe tekst til udfyldelse af statusudtalelse
-
Små børn (0-6 år) Forståelse, argumentation og problemløsning
Barnets evne til at forstå og overskue information, argumentere og løse problemer, herunder fx:
- Undersøgelse og udforskning af sanser, bevægelse, former, rum m.v.
- Udvikling af kreativitet samt evne og lyst til at udforske og afprøve
- Funktionsnedsættelses eller specielle behovs indvirkning
- Identificering af specielle indlæringsmæssige behov
Sprog og kommunikation
Barnets evne til at kommunikere effektivt, tillidsfuldt og hensigtsmæssigt, sproglige vilkår og kompetencer – herunder fx.
- Foretrukken kommunikationsform
- Beherskelse af modersmål
- Alderssvarende udvikling af sprog, tale, opmærksomhed og kommunikation.
- Evne til at få opmærksomhed og skabe positiv kontakt
- Alderssvarende evne og lyst til at udtrykke sig
- Alderssvarende evne og lyst til at lytte til det andre har at sige
- Funktionsnedsættelses eller specielle behovs indvirkning
Deltagelse i dagtilbud
Barnets adgang til og deltagelse i dagtilbud og evt. årsager til manglende deltagelse.
- Er glad for at gå i dagtilbud
- Tilstedeværelse og fravær (beskriv gerne omfang, årsager til fravær, samt hvor længe det har stået på)
- tilpasser sig dagens rutiner
- Barnet er tryg ved de voksne
Færdigheder, udvikling og fremskridt
Barnets læringsmæssige færdigheder, udvikling og fremskridt, herunder fx:
- Leg på alderssvarende niveau
- Alderssvarende udvikling af kognitive funktioner
- Beskriv eventuelle særlige behov for støtte/specialundervisning (antal timer ugentligt). Beskriv også hvis der tidligere er givet støtte, eller hvis barnet/den unge ikke får den støtte som barnet/den unge har behov for
- Funktionsnedsættelses eller specielle behovs indvirkning på barnets udvikling og hvilken støtte der gives
• Særlige hensyn der skal tages til barnet/den unge.
-
Mellemstore børn (6-14 år) Forståelse, argumentation og problemløsning
Barnets/den unges evne til at forstå og overskue information, argumentere og løse problemer, herunder fx:
- Undersøgelse og udforskning af sanser, bevægelse, former, rum m.v.
- Forståelse af sammenhænge og omverden
- Udvikling af kreativitet samt evne og lyst til at udforske og afprøve
Funktionsnedsættelses eller specielle behovs indvirkning - Identificering af specielle indlæringsmæssige behov (evt. inddragelse af PPR)
Sprog og kommunikation
Barnets/den unges evne til at kommunikere effektivt, tillidsfuldt og hensigtsmæssigt, sproglige vilkår og kompetencer – herunder fx:
- Foretrukken kommunikationsform
- Beherskelse af modersmål
- Alderssvarende udvikling af sprog og tale
- Evne til at forbinde lyd og bogstaver
- ”Kommunikation i forskellige situationer? (fx kropssprog, sprogbrug)”
- Evne til at få opmærksomhed og skabe positiv kontakt
- Alderssvarende evne og lyst til at udtrykke sig
- Alderssvarende evne og lyst til at lytte til det andre har at sige
- Funktionsnedsættelses eller specielle behovs indvirkning
Deltagelse i skoletilbud
Barnets/den unges adgang til og deltagelse i skoletilbud, og evt. årsager til manglende deltagelse, fx:
- Er glad for at gå i skole
- Kan lide at være sammen med skolekammerater i skolen.
- Har en god kontakt til mindst en af lærerne/børnehaveklasselederne
- Tilstedeværelse, fravær og evt. bortvisning (beskriv gerne omfang, årsager til fravær, samt hvor længe det har stået på)
- Bruger og har adgang til uddannelsesmæssige ressourcer (fx lektiehjælp, ordbøger, computer og samt tid og ro til lektielæsning)
- Mobning - har eller bliver mobbet.
Færdigheder, udvikling og fremskridt
Barnets/den unges lærings- og skolemæssige færdigheder, udvikling og fremskridt, herunder fx:
- Leg på alderssvarende niveau
- Alderssvarende udvikling af kognitive funktioner
- Fremskridt i faglige færdigheder, evt. testresultater sammenlignet med tidligere præstationer eller nationalt niveau for aldersgruppen
- Basale færdigheder – at læse, skrive og tale dansk, samt matematik på alderssvarende niveau
- Læringsmæssige færdigheder – evnen til at lære, arbejde sammen med andre og udføre opgaver
- Særlige færdigheder – idræt, billedkunst, sløjd, m.v.
- Beskriv eventuelle særlige behov for støtte/ specialundervisning (antal timer ugentligt, i hvilke fag samt hvad den består i). Beskriv også hvis der tidligere er givet støtte eller hvis barnet/den unge ikke får den støtte/specialundervisning som barnet/den unge har behov for
- Funktionsnedsættelses eller specielle behovs indvirkning på barnets/den unges adgang til undervisning og hvilken støtte der gives
- Særlige hensyn der skal tages til barnet/den unge
Ambitioner
- Ambitionsniveau i forhold til færdighedsniveau
- Motivation og vedholdenhed i forhold til alder
-
Unge (14+ år)